Äkillinen kantapääkipu voi pysäyttää liikkuvan ihmisen

Helle väistyi ja kelit alkavat olla syksyiset. Syksyn tullen monet tekevät ryhtiliikkeen ja ihmiset rientävät kuntosaleille ja lenkkipoluille. Nopeasti aloitettu liikuntaharrastus voi olla jaloille shokki ja yksi yleisimmistä syksyllä aktivoituvista vaivoista on plantaarifaskiitti, kansan kielellä luupiikki.

plantaarifaskia

Kantakalvon             rakenne

Plantaarifaskia eli kantakalvo lähtee kantaluusta ja kiinnittyy varpaiden tyviin päkiällä. Kantakalvon tehtävänä on tukea jalkaterän kaarirakenteita, toimia iskunvaimentimena sekä välittää voimaa akillesjänteen ja pohkeen kanssa. Kantakalvontulehduksen voi aiheuttaa epäsopivien kenkien käyttö, jalkaterän  virheasento, liiallinen rasitus tai ylipaino. Plantaarifaskiitti on yleinen vaiva myös kovilla lattioilla ja paljon jalkojen päällä työskentelevillä ihmisillä.

Useimmiten kipukohta on kantaluun etuosassa jalkaterän sisäsyrjällä, mutta kipua voi tuntua jalkaterän keskiosalla tai lähempänä päkiää. Voi tuntua siltä kuin jalkapohjan sisällä olisi terävä piikki. Luupiikki nimitys tulee myös siitä, että pitkään oirehdittuaan kantakalvon päähän voi muodostua kalkkeuma, joka näkyy röntgenkuvassa piikkimäisenä muodostelmana.

Plantaarifaskiitti vaivaa usein aamuisin liikkeelle lähdettäessä, mutta voi oirehtia myös kesken lenkin tai pitkän työpäivän. Hoitokäytäntöjäkin on useita ja ne valitaan oireiden mukaan.

Ensimmäinen ja tärkein asia on jalkineet.  Paras jalkine plantaarifaskiitin kipuvaiheessa on hyvin iskunvaimennettu ja sopivan kokoinen kenkä. Lenkkari toimii tähän hyvin. Kevyenä hoitona voidaan aluksi kokeilla silikonikantakuppia, joka vaimentaa kantapään iskua ja helpottaa oireita useimmilla.

Jos plantaarifaskiitti oirehtii voimakkaasti aamuisin, sen hoidoksi määrätään usein yölasta.  Yölastalla estetään kantakalvon painuminen kasaan levon aika. Lastalla tehdään kalvoon kevyt venytys, jotta kalvossa olevat pienet mikrorepeämät arpeutuvat yön aikana hyvään asentoon ja aamukipu helpottaa. Lastaa suositellaan käytettäväksi n. 2 viikkoa oireiden loppumisen jälkeen, jotta vaiva ei heti uusiutuisi.

Plantaarifaskiitin hoidossa voidaan kokeilla yksilöllisiä tukipohjallisia. Erityisesti silloin, jos vaiva johtuu jalan virheasennosta. Jos jalkaterä painuu sisäänpäin, joutuu kantakalvo kovalle rasitukselle, jolloin se kuormittuu liikaa ja kipeytyy.  Pohjallisilla tuetaan jalan pitkittäiskaaren asentoa ja niihin tehdään iskunvaimennusta estämään kantakalvon liiallinen rasitus kävellessä tai juostessa.

Hyvänä hoitomuotona plantaarifaskiitissa on todettu myös  Orliman-luupiikkituki. Tällä tuella kantakalvoa tuetaan leveällä kuminauhalla. Luupiikkituki on kevyt ja helppokäyttöinen tuki ja sitä voidaan käyttää sekä yöllä että päivällä.

Lohduttavaa on tietää plantaarifaskiitin olevan ohimenevä vaiva. Se voi vaivata kuukausia, mutta se menee lopulta ohi. Omalta fysioterapeutilta kannattaa pyytää venytys- ja jumppaohjeita, jotta plantaarifaskiittioireet eivät uusiudu.

Reipasta syksyn odotusta,

Katriina, jalkaterapeutti(AMK)

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s